چاپ کتاب - انتشارات سخنوران -چاپ کتاب- تبدیل پایان نامه به کتاب-مراحل چاپ کتاب - انتشار کتاب - چاپ کتاب شما - هزیه ی چاپ کتاب - تبدیل پایان نامه به کتاب - چاپ مقاله ای اس ای و ای اس سی

—————————————-

دانلود کتاب فواید نماز

اگر مطالب برایتان مفید بود برای دانلود کتاب کامل از طریق لینک زیر اقدام فرمایید

http://ktbr.ir/b29657

دانلود کتاب کلید بهشت

برای اطلاع از هزینه ی تصویرگری و چاپ کتاب، تبدیل پایان نامه به کتاب، صفحه ارایی، چاپ کاتالوک و بروشور، طراحی جلد، طراحی پوستر تبلیغاتی و …  با ما تماس بگیرید

09183775334

09120617283

0935475233

 

لینک کانال تلگرامی ما

https://t.me/vashpub

 

 

لینک اینستاگرام

https://www.instagram.com/hosein_vash/

 

لینک سایر سایتهای ما

www.chapketab.com

www.hvash.ir

www.vashpub.ir

www.bookspub.ir

Www.chapketab.ir

www.chapoketab.ir

www.chapoketab.com

www.vashart.ir

بازداری از گناهان

نماز پرورندة روح و پاك كنندة آن از زشتي‌ها و ناپاكي‌ها است، نماز در روح انسان ارادة قوي و نيروي خداترسي مي‌آفريند و انسان را عبد و بندة حق مي‌كند و از اسارت و بندگي نفس و هواي شهواني آن آزاد مي‌كند و در پرتو چنين اراده‌ و نيرويي است كه انسان از پليدي‌ها دور مي‌شود و استعداد‌هاي خود را در جهت ترقي و كمال الهي و انساني خود به كار مي‌گيرد. و لذا با توجه به همين اراده و قدرت معنوي در برابر معاصي، به زانو در نمي‌آيد و آلودة به آنها نمي‌شود و چنانچه آلودگي هم حاصل شود در پرتو نماز آن آلودگي‌ها را از روح خود پاك مي‌كند. 

پرورش فضائل اخلاق و تكامل معنوی

نماز انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد، به ملكوت آسمانها دعوت می كند،و با فرشتگان همراز می سازد، خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند و با او به گفتگو بر می خیزد.

تكرار این عمل در شبانه روز آن هم با تكیه روی صفات خدا، رحمانیت و رحیمیت و عظمت او مخصوصا”با كمك گرفتن از سوره های مختلف قرآن مثل حمد كه بهترین دعوت كننده به سوی نیكی ها و پاكیها است  و اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان دارد .

لذا در حدیثی از امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ می خوانیم كه در فلسفه نماز فرمود:

الصلوة قربان كلی تقی: « نماز وسیله ی تقرب هر پرهیزكاری به خدا است (مکارم شیرازی، همان، ص292 – 291).

استقامت و بردباری

نماز انسان را با پناهگاهي مطمئن و ياري مهربان آشنا مي‌كند كه در برابر با سختي‌ها و مشكلات زندگي به او اتكاء مي‌كند و در برابر آنها ذليل و خوار نمي‌گردد بر همين اساس، خداوند متعال در قرآن مي‌فرمايد: ‌از خصلت صبر و نماز كمك بجوئيد[1]. و اين امر در روان‌شناسي هم به اثبات رسيده است كه با آرامش و اطمينان روحي كه از گذر ايمان و اعتقاد حاصل مي‌شود، انسان مي‌تواند امواج سهمگين مشكلات را در هم بشكند.

ارزش دادن به سایر اعمال

 نماز روح اخلاص را زنده می كند, زیرا نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار پاك و اعمال خالصانه. تكرار این مجموع در شبانه روز بذر سایر اعمال نیك را در جان انسان می پاشد و روح اخلاص را تقویت می كند.

لذا در حدیثی معروفی می خوانیم كه امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ در وصایای خود بعد ازآن كه فرق مباركش با شمشیر ابن ملجم جنایتكار شكافته شد فرمود: الله الله فی الصلوة فانها عمود دینكم : « خدا را خدا را درباره نماز، چرا كه ستون دین شما است»

می دانیم هنگامی كه عمود خیمه در هم بشكند یا سقوط كند هر قدر طنابها و میخهای اطراف محكم باشد اثری ندارد، همچنین هنگامی كه ارتباط بندگان با خدا از طریق نماز از میان برود اعمال دیگر اثر خود را از دست خواهد داد. در حدیثی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می خوانیم: اول ما یحاسب به العبد الصلوة فان قبلت قبلا سائل عمله، و ان ردت رد علیه سائل عمله: نخستین چیزی كه در قیامت از بندگان حساب می شود نماز است اگر مقبول افتاد سائر اعمالشان قبول می شود، و اگر مردود شد سائر اعمال نیز مردود می شود.

شاید دلیل این سخن آن باشد كه نماز رمز ارتباط خلق و خالق است، اگر به طور صحیح انجام گیرد، قصد قربت و اخلاص كه وسیله قبولی سائر اعمال است در او زنده می شود، و گرنه بقیه اعمال او مشوب و آلوده می گردد و از درجه اعتبار ساقط می شود (مکارم شیرازی، همان،  ص292).

دعوت به پاكسازی زندگی

همانطور که می دانیم مكان نمازگزار، لباس نمازگزار، فرشی كه بر آن نماز می خواند، آبی كه با آن وضو می گیرد و غسل می كندو محلی كه در آن غسل و وضو انجام می شود باید از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق دیگران پاك باشد كسی كه آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب،كم فروشی، رشوه خواری و اموال حرام باشد چگونه می تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنابر این تكرار نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتی است به رعایت حقوق دیگران.

نماز علاوه بر شرائط قبول یا به تعبیر دیگر صحت، شرائط كمال دارد كه رعایت آنها نیز یك عامل مؤثر دیگر برای ترك بسیاری از گناهان است.

در كتب فقهی و منابع حدیث, امور زیادی به عنوان موانع قبول نماز ذكر شده است از جمله مسأله شرب خمر است كه در روایات آمده است: لا تقبل صلوة شارب الخمر اربعین یوماً الا ان یتوب: «نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر این كه توبه كند» (مجلسی، 1360، ج84،ص317 و320). 

و در روایات متعددی می خوانیم: از جمله كسانی كه نماز آنها قبول نخواهد شد پیشوای ستمگر است» (مجلسی، همان،  ص318).

و در بعضی از روایات دیگر تصریح شده است كه نماز كسی كه زكات نمی پردازد قبول نخواهد شد, و همچنین روایات دیگری كه می گوید: خوردن غذای حرام یا عجب و خود بینی از موانع قبول نماز است, پیدا است كه فراهم كردن این شرایط قبولی تا چه حد سازنده است؟ (مکارم شیرازی، همان، ص293).

تقویت روح انظباط

انجام نماز در اوقات معين و مخصوص، آداب نماز در مورد نيت و قيام و ركوع و سجود و و جاي گرفتن هر موضوعي در محل خودش، علاوه بر آثار مفيدي كه در روح انسان مي‌گذارد، موجب نظم و انضباط در زندگي خواهد شد، همان‌طور كه در زندگي بزرگان ما اين امر به وضوح مشهود بود و با توجه به اين كه يكي از عوامل پيشرفت و بسيار مهم در تكامل، نظم و انضباط است و مسائل تربيتي در پرتو نظم و انضباط است كه به نتيجه مي‌رسد، جايگاه نماز درتكامل انسان بهتر معلوم مي‌شود. 

 نماز باید در اوقات معینی انجام گیرد كه تأخیر و تقدیم آن هر دو موجب بطلان نماز است، همچنین آداب و احكام دیگر در مورد نیت و قیام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعایت آنها, پذیرش انضباط را در برنامه های زندگی كاملا” آسان می سازد.

همه اینها فوائدی است در نماز، که صرف نظر از مسأله جماعت وجود دارد و اگر ویژگی جماعت را بر آن بیفزائیم (كه روح نماز همان جماعت است) بركات بی شمار دیگری دارد كه جای شرح آن ها نیست و بعلاوه كم و بیش همه از آن آگاهیم ،شامل انسان می شود (مکارم شیرازی، همان، ص294).

بازداري از حرص وآز وكم‌طاقتي 

خداوند متعال مي‌فرمايد: انسان حريص و كم طاقت آفريده شده و هنگامي كه بدي به او رسد بي‌تابي مي‌كند و هنگامي كه خوبي به او رسد بخل می ورزد و مانع ازاحسان مي‌شود، مگر نمازگزاران، آنان كه نمازها را مرتبا” انجام مي‌دهند.[2]

انسان داراي غرائز منفي و مثبتي است كه اگر غرائز منفي او بر اثر تعليمات الهي كنترل نگردد، به گمراهي كشيده خواهد شد و يكي از آن غرائز منفي خصلت زشت حرص و آز و خصلت زشت بي‌تابي در برابر حوادث تلخ است بنابراين براي تعديل اين دو خصلت و جلوگيري از طغيان آن ها انسان نياز به تربيت الهي دارد و خداوند نماز را يكي از مهم‌ترين عوامل بازدارندة از طغيان حرص و آز و بي‌تابي معرفي مي‌كند. چون كسي كه با خداوند قادر و متعال ارتباط برقرار مي‌كند، در پرتو اين ارتباط، به وثوق و اطميناني نسبت به آن يگانة بي همتا مي‌رسد و نسبت به رزق فقط خدا را مي‌بيند، مال و دارايي خود را از او مي‌داند، با روحية توكل و تسليم، از آز و حرص دور مي‌شود و در مقابل آن چه از خدا به او مي‌رسد، خود را بندة خدا مي‌داند و بي طاقتي نمی کند. 

[1]بقره/45

[2]معارج /19تا24

, , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *